هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

گزارش مفصل و با جزئیاتی درباره سریال‌های مناسبتی ماه رمضان امسال



هر شب بعد از افطار: «روزهای حسرت»، «مثل هیچ‌کس»، «بزنگاه» و «مامور بدرقه»


 هنرکده:با آغاز ماه مبارک رمضان موضوع سریال‌های مناسبتی شبکه‌های مختلف سیما هم


گزارش مفصل و با جزئیاتی درباره سریال‌های مناسبتی ماه رمضان امسال
هر شب بعد از افطار: «روزهای حسرت»، «مثل هیچ‌کس»، «بزنگاه» و «مامور بدرقه»


سینمای ما- با آغاز ماه مبارک رمضان موضوع سریال‌های مناسبتی شبکه‌های مختلف سیما هم سوژه روز می‌شود. گزارشی که خواهید خواند، مرور پر جزئیاتی است بر سریال‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون در این ایام  که براساس آن می‌توانید به تصویر مشخص‌تری از آن‌چه قرار است در طول یک ماه آینده هر شب در ساعت‌های بعد از افطار پخش شود برسید... 

«روزهای حسرت»/ شبکه یک
چهره‌ای دیگر از شیطان

نوید برنگی: علیرضا برازش مدیر شبکه یک سیما، قبل از آنکه به مدیریت این شبکه منصوب شود، به عنوان مشاور مذهبی در کنار علیرضا افخمی با سریال«او یک فرشته بود» قرار گرفت. موفقیت سریال ماورایی «او یک فرشته بود» به تهیه کنندگی رامین عباسی زاده، باب جدیدی را در تولید سریال هایی با موضوعات ماورایی گشود. گرچه به نظر می رسید علیرضا افخمی دیگر به سراغ چنین موضوعی برای ماه رمضان نرود، اما تصمیم علیرضا برازش برای ساخت سریال دیگری برای ماه رمضان امسال آنقدر قوی بود که سریال گل های گرمسیری کنار گذاشته شود و علیرضا افخمی بار دیگر تجربه یی ماورایی، این بار در مقام نویسنده، داشته باشد. گل های گرمسیری به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور است که شنیده می شود، اثری خوش ساخت از آب درآمده و پس از آنکه مدیران شبکه یک تصمیم جدی در ساخت سریالی دیگر برای پخش در ایام ماه رمضان گرفتند، قرار شد پس از مجموعه طنز سه در چهار پخش شود. اما مدیران شبکه یک ترجیح دادند در ایام باقیمانده، به جای پخش سریال ایرانی، تله فیلم هایشان را پخش کنند؛ تله فیلم هایی که از اتفاق تجربه پخش شان در باکس سریال های ایرانی، تجربه موفقی بود. افخمی که با انتصاب برازش به عنوان مدیر شبکه یک سیما، یکی از مشاوران اصلی این شبکه در سریال سازی به شمار می رود، برای ماه رمضان امسال موضوع برزخ را دستمایه کار خود قرار داده است. نام این سریال از «خوابزده» به «روزهای حسرت» تغییر نام داد تا محتوای سریال به شکل آشکارتری نمود پیدا کند. شبکه یک سیما که تجربه مشترک علیرضا افخمی و سیروس مقدم در مقام نویسنده، نتایج قابل قبولی را برای آنها در پی داشت، امسال نیز کار ماه رمضانی خود را با همین ترکیب تولید کردند. «اغما» سریال سال گذشته این شبکه، در رقابت با سریال پرمخاطب «میوه ممنوعه» در مرتبه دوم مخاطب قرار گرفت، اما در نگاهی کلی چیزی کمتر از آن نداشت. در کنار هم قرار گرفتن علیرضا افخمی و سیروس مقدم با موضوعی برزخی از همین حالا این امیدواری را برای مدیران شبکه یک سیما به همراه دارد که یکی از سریال های پرمخاطب خواهد بود. گویا علیرضا افخمی در قسمت های اولیه متن با مشکلاتی در شبکه یک سیما مواجه شده بود که بعدها در یادداشتی هرگونه اختلاف نظری را تکذیب کرد. مقدم با کارگردانی مجموعه «روزهای حسرت» سومین سال است که مجموعه یی برای ماه رمضان می سازد. او سال 81 مجموعه «عروج» را با حضور عبدالرضا اکبری، رامبد شکرابی، کتایون ریاحی و لادن طباطبایی و سال 86 «اغما» را با نقش آفرینی امین تارخ، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، حامد کمیلی، شیرین بینا، ناصر ممدوح و عبدالرضا اکبری ساخت. سال گذشته مقدم با ساخت مجموعه «اغما» با یک موضوع ماورایی مورد تقدیر عزت الله ضرغامی رئیس رسانه ملی قرار گرفت و ماه رمضان امسال هم روی یک موضوع ماورایی کار می کند. قریبیان که تاکنون در مجموعه های مناسبتی بازی نکرده بود، امسال بخت خود را با «روزهای حسرت» امتحان می کند. روزهای حسرت چهار بازیگر اصلی دارد که هر کدام از آنها توانایی های منحصر به فرد خودشان را در جذب مخاطب دارند. خیلی ها از همین حالا حضور بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، مهراوه شریفی نیا و پوریا پورسرخ را در این مجموعه به عنوان برگ برنده آن می دانند. پوریا پورسرخ در این مجموعه نقش شیطان را بازی می کند. گفته می شود شیطان «روزهای حسرت» از جذابیت های این مجموعه خواهد بود. شبکه یک سیما که از افسانه بایگان در سریال پیامک از دیار باقی استفاده کرد، بنابر بازخورد قابل قبول مخاطبان از بازی او، ترجیح داد بار دیگر از این بازیگر در سریال مناسبتی دیگری استفاده کند. مهراوه شریفی نیا نیز که با سریال موفق شبکه یک سیما، به عنوان یکی از بازیگران خوب در تلویزیون ظاهر شد، نقش متفاوتی را در روزهای حسرت بازی کرده است. مهران رسام تهیه کنندگی چند سریال ماه رمضانی را در کارنامه کاری خود دارد که از آن جمله می توان به سریال «آخرین گناه» نوشته امید سهرابی و رحمان سیفی آزاد و کارگردانی حسین سهیلی زاده اشاره کرد. آخرین گناه نیز موضوعی ماورایی داشت که بعد از موفقیت سریال «او یک فرشته بود» ساخته شد و خیلی ها این دو سریال را با یکدیگر مقایسه کردند. شنیده می شود سیروس مقدم ادعا کرده که روزهای حسرت، سرعتی ترین کارش است.
این در حالی است که این کارگردان به سرعتی بودن در بین کارگردان های دیگر تلویزیونی شهره است و این ویژگی او گرچه مورد انتقاد منتقدان قرار گرفته است، اما باعث شده تهیه کنندگان و مدیران تلویزیونی با توجه به خروجی نسبتاً قابل قبول او، اعتماد زیادتری پیدا کنند و با خیال راحت کارهای مناسبتی را به او بسپارند. به نظر می رسد آنچه باعث شده مقدم در این مجموعه مجبور به کارکردن با سرعت بالاتری شود، آماده نبودن متن ها و دکور بوده است. درباره متن ها اشاره شد که علیرضا افخمی بر سر نگارش آنها با مدیران شبکه دچار مشکل شده و حتی تا مرحله انصراف نیز پیش رفته است. حساسیت موضوعی که افخمی دستمایه نگارش فیلمنامه خود کرد، بر نظارت های ناظران افزود.
از سوی دیگر بخش عمده یی از سریال روزهای حسرت در دکور تصویربرداری شده است. شنیده می شود تا رسیدن به دکور مورد دلخواه، چندین بار طراحی دکور شده و حتی در مرحله نصب نیز تغییر دکور داده شده. آن گونه که شنیده می شود روزهای حسرت، در تولید از سریال های دیگر، در مرحله عقب تری قرار دارد و گروه سازنده امیدوارند تا زمان پخش اولین قسمت، لااقل 15 قسمت آماده داشته باشند. این در حالی است که هر ساله مدیران تلویزیون تاکید می کنند در سال بعد، تا فیلمنامه به طور کامل آماده نشود، تولید شروع نخواهد شد. برخی اعتقاد دارند روند نهایی شدن متن در شبکه یک سیما نسبت به شبکه های دیگر، کندتر است، البته برخی دیگر نیز خلاف این نظر را دارند.

«مثل هیچ کس»/ شبکه دو
میوه یی کاملاً رسیده

مهدی فرجی مدیر شبکه دو سیما در سال گذشته با سریال پرمخاطب «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی، این بار موقعیت بزرگی را در مقام یک مدیر شبکه و نه یک مدیر گروه به دست آورد و توقع خیلی ها را از فیلم و سریال های تولیدشده در این شبکه بالا برد. با این حال، سریال نوروزی این شبکه با عنوان «نشانی» به کارگردانی رامبد جوان انتظارها را برآورده نکرد. واقعیت امر این است که شبکه دو سیما، بعد از موفقیت «میوه ممنوعه» هنوز کار شاخصی را ارائه نداده است. با این مقدمه سریال ماه رمضانی شبکه دو سیما با عنوان«مثل هیچ کس» برای مدیریت این شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. تا این جای کار، مهم ترین امتیاز شبکه دو در میان شبکه های دیگر، زمان زیادی بوده است که گروه سازنده در اختیار داشته اند و کارشان را به دور از هر استرسی انجام داده اند. دقیقاً در زمانی که برزیده در حال تولید سریالش بود، شایعات زیادی سر زبان ها بود که شبکه دو سیما در حال رایزنی با گروه های مختلف برای توافق بر سر سریال دیگری هستند. خبرهایی نیز در این ارتباط منتشر شد. این احتمال حتی از زبان دکتر میرباقری معاونت سیما نیز شنیده شد. با این حال مهدی فرجی در گفت وگویی خبری آب پاکی را روی دست خیلی ها ریخت و تاکید کرد از اولش نیز قرار بوده برزیده سریال ماه رمضانی این شبکه را بسازد. گرچه سخنان فرجی پایانی بر تمامی شایعات بود، اما تهیه کنندگانی هستند که همچنان اصرار دارند قرار بوده سریال ماه رمضانی این شبکه را بسازند. به هرحال کانال های مختلف و موثر در ساخت سریال های ماه رمضانی شبکه ها، یکی از مهم ترین عوامل است که در نهایت برزیده کارگردان سریال ماه رمضانی شبکه دو سیما باقی ماند. در زمانی که هنوز تا پخش سریال های ماه رمضانی، چند روزی باقی مانده است، دو احتمال رایج وجود دارد؛ اول اینکه شبکه دو فرصت زیادی برای ارائه یک کار خوب داشته است و امسال نیز می توان منتظر سریال خوب و قابل تاملی از این شبکه بود. احتمال دیگری نیز وجود دارد که ماجرای نوروز برای شبکه دو سیما با «مثل هیچ کس» تکرار شود. «مثل هیچ کس» با نام قبلی«داداشی» کلید خورد و در نیمه راه تغییر نام داد. علی اکبر محلوجیان فیلمنامه نویس سریال «مثل هیچ کس» تجربه مشترکی را با سریال «زیر تیغ» داشت. محلوجیان از فیلمنامه نویسانی است که یکی از مهم ترین مولفه های موفقیت نوشته اش بستگی به کارگردانی دارد که آن را می سازد. موفقیت دو سریال «پدر سالار» به کارگردانی اکبر خواجویی و «زیر تیغ» به کارگردانی محمدرضا هنرمند دقیقاً ناشی از شناختی است که این کارگردانان از طبقه مد نظر محلوجیان در نوشته هایش دارند. محلوجیان طبقه متوسط رو به پایین جامعه ایرانی را به خوبی می شناسد و در ترسیم آنها موفق است، اما این موفقیت، به کارگردانی که شخصیت های او را به خوبی می شناسد، بستگی دارد. «مثل هیچ کس» نیز داستانی مشابه داستان های دیگر نویسنده اش دارد و شخصیت ها، از همان طبقه برآمده اند. از سوی دیگر محلوجیان از آن دست نویسنده هایی است که متن هایش در فرآیند تولید دستخوش تغییراتی از سوی خود او برای بهتر شدن فیلمنامه می شود. به هرحال محلوجیان باسابقه ترین فیلمنامه نویس ماراتن ماه رمضان امسال است که خیلی ها امیدوارند بار دیگر بخشی از چند و چون جامعه ایرانی را در فیلمنامه او تماشا کنند. البته نباید فراموش کرد که محمدعلی اسلامی از جمله تهیه کنندگانی است که عوامل تولید از او تقریباً رضایت دارند و معتقدند شرایط تولید را در حد امکان برای آنها فراهم می آورد. این سریال در 26 قسمت 30 دقیقه یی به جز شب های احیا روی آنتن می رود.

«بزنگاه»/ شبکه سه
طعم شیرین افطار

ذائقه مخاطب تلویزیونی در ایران با توجه به محدودیت هایی که برای سریال های اجتماعی وجود دارد، بیشتر گرایش به سریال های طنز دارد. این مساله وقتی قرار است در یک ماراتن تلویزیونی شکل بگیرد، نمود بیشتری خواهد داشت. وقتی سریال «سه در چهار» و «طلاق در وقت اضافه» در زمان پخش خود به سریال های پرمخاطبی تبدیل می شود، طبیعی است وقتی نام رضا عطاران در میان باشد، بتوان از او به عنوان یکی از رقیبان اصلی نام برد. اما شبکه سه سیما با این تصور که هر کار طنزی که در یک ماراتن تلویزیونی پخش کند، پرمخاطب خواهد شد، خطر کرد و ساخت سریال ماه رمضانی اش را نه به مهران مدیری سپرد و نه به رضا عطاران و از علی عبدالعلی زاده به عنوان کارگردان بهره برد. حتی قرار گرفتن علیرضا افخمی به عنوان ناظر کیفی و مشاور در سریال «یک وجب خاک» نتوانست چیزی را برای این شبکه تضمین کند. از سوی دیگر پرمخاطب شدن سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی علیرضا کاظمی پور، این نکته را تایید کرد که اگر اثر اجتماعی قوی پخش شود، مخاطب تن به یک طنز سطحی نخواهد داد. دو سریال طلاق در وقت اضافه و سه در چهار نیز که به آنها اشاره شد، در زمانی پرمخاطب شد که هیچ سریال قابل تاملی پخش نمی شد و مخاطبان از سر عادت و ناچاری به تماشای آن نشستند. شبکه سه سیما که در سال گذشته در ماراتن سریال های ماه رمضانی، حرفی برای گفتن نداشت، امسال با اتکا به رضا عطاران سعی کرده، اگر مقدور باشد، حرف اول را بزند. عطاران با کارگردانی مجموعه «بزنگاه» سومین سال است که کارگردانی مجموعه های ماه رمضانی را تجربه می کند. «خانه به دوش» در سال 83 و «متهم گریخت» در سال 84 مجموعه های ماه رمضانی عطاران است که مخاطبان زیادی را جذب شبکه سه کرد. رضا عطاران یکی از کارگردان های صاحب امضا در عرصه طنز تلویزیونی است که دقیقاً به همین دلیل، سطح توقع ها از کار او بالا رفته است. جنس طنز عطاران با هدایت او در بطن متن و بازی ها تجلی پیدا می کند و این گونه نیست که گفته شود فیلمنامه خوبی ندارد، اما در کارگردانی درنیامده یا اینکه بازیگران از عهده نقش ها برنیامده اند. عطاران امسال اعتیاد را دستمایه کار خود قرار داده است؛ موضوعی که در عین ظرفیت بالایش، بارها دستمالی شده و باید دید سروش صحت از چه منظری بستر مورد نظر را برای رضا عطاران و بازیگرانش فراهم آورده است. به نظر می رسد در میان بازیگران بار دیگر حمید لولایی و علی صادقی به عنوان چهره های ماه رمضانی امسال مطرح شوند. علی صادقی که تقریباً سالی یک بار در سریالی تلویزیونی ظاهر می شد، امسال با سریال سه در چهار که تولید چند سال پیش شبکه یک سیما بود، ظاهر شد. حال باید دید عطاران چه تمهیدی برای غیرتکراری شدن این چهره اندیشیده است. فیلمنامه مجموعه «بزنگاه» را محمدرضا آریان همراه سروش صحت می نوشت، اما اواسط کار آریان به دلیل اختلاف با عطاران از حضور در پروژه انصراف داد و هم اکنون صحت به تنهایی مشغول نگارش فیلمنامه این مجموعه است. گریم عطاران در این پروژه خاص است و او با سری تراشیده بازی می کند. مرجانه گلچین هم بعد از سال ها دوری از عرصه بازیگری با حضور در مجموعه «بزنگاه» به تلویزیون بازگشته است. عطاران مانند مجموعه های موفق «متهم گریخت» و «خانه به دوش» که با استقبال مخاطبان رو به رو شد، سعی کرده در مجموعه «بزنگاه» از بازیگران تیم قبلی اش همچون لولایی و صادقی بهره ببرد. ایرج محمدی و مهران مهام دو تهیه کننده موفق تلویزیونی این روزها دو سریال کارآگاهان و ترانه مادری را در کارنامه کاری خود دارند و یکی از مولفه های مهم و امتحان پس داده برای مدیران شبکه سه سیما هستند که تهیه کنندگی کارهای رضا عطاران را نیز به عهده دارند. مهام و محمدی از جمله تهیه کنندگانی هستند که شرایط خوبی برای عوامل شان به وجود می آورند. یکی دیگر از مولفه هایی که برای موفقیت شبکه سه در ماراتن ماه رمضان تضمین کننده است، سروش صحت است. سروش صحت که به شهادت کارهایی که انجام داده، نویسنده موفقی در نوشتن فیلمنامه های طنز است، در تجربه قبلی اش با رضا عطاران یعنی ترش و شیرین، خوب ظاهر شد و همین باعث می شود به بزنگاه نیز بتوان امیدوار بود. ترش و شیرین را سروش با محمدرضا آریان نوشت و از اتفاق قرار بود آریان بزنگاه را به تنهایی بنویسد، اما هنوز مشخص نیست بنابر چه دلایلی از کار کنار رفت و نوشتن فیلمنامه به سروش صحت واگذار شد. این مساله یکی از حاشیه های بزنگاه است که شایعاتی را بر سر زبان ها انداخته است و گویا قرار است بعد از پخش مجموعه از زبان تهیه کنندگان بیان شود. برخی دلیل کنار رفتن محمدرضا آریان را اختلاف با رضا عطاران می دانند و برخی دیگر از چیزهای دیگر حرف می زنند. مجموعه تلویزیونی «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران از 12 شهریور ساعت 55/19 از شبکه سه روی آنتن می رود. با توجه به جداول پخش سریال های ماه رمضان به نظر می رسد بهترین ساعت پخش در اختیار بزنگاه قرار گرفته که می تواند عامل مهمی برای پربیننده تر شدن آن باشد.

«مامور بدرقه»/ شبکه پنج
برگ برنده

معصومه رستمی: شبکه پنج سیما در وهله نخست یک شبکه استانی است و همین مساله، مدیران آن را چندان ملزم به رقابت پا به پا با شبکه های دیگر نمی کند. این در حالی است که تولید ماه رمضان این شبکه از شبکه های استانی نیز پخش می شود و همان وضعیت سراسری را پیدا می کند. این شبکه در یکی دو سال گذشته در عرصه سریال سازی چندان موفق عمل نکرده است. این شبکه در سال جاری از میان تولیدات خود تنها دو سریال عملیات 125 و طلاق در وقت اضافه را پخش کرده که شنیده می شود هر دو سریال نیز خارج از گروه طرح و برنامه و فیلم و سریال آن مقدماتش انجام شده. برخی از سریال های پخش شده از این شبکه در یکی دو سال گذشته نیز از تولیدات شبکه های دیگر است. گفته می شود مقدمات سریال مامور بدرقه نیز خارج از شبکه انجام شده. مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه پنج را قائم مقام آن بر عهده دارد و مدت هاست که این شبکه مدیر گروه فیلم و سریال ندارد. شبکه پنج سیما در سال گذشته سریال «شکرانه» به کارگردانی اسماعیل سلطانی را پخش کرد که به لحاظ مخاطب در رتبه آخر قرار گرفت و خیلی ها را از حاصل کار سعید سلطانی متعجب کرد. گرچه سریال دیگر سعید سلطانی در شبکه سه با نام سال های برف و بنفشه و به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه چندان رضایت بخش نبود و توجهی را به خود جلب نکرد. همین مساله باعث شد خیلی ها شکست سریال ماه رمضانی شبکه پنج را با اطمینان بیشتری به گردن کارگردان آن بیندازند تا خود شبکه و شرایطش. با این اوصاف وقتی امسال قرار شد سعید سلطانی و اسماعیل عفیفه سریال ماه رمضانی شبکه پنج را بسازند، خیلی ها از همان اول پیش بینی کردند باز هم قرار نیست که اتفاقی بیفتد، گرچه در تمامی خبرهای منتشرشده درباره این سریال تاکید کردند که اسماعیل عفیفه تهیه کننده سریال پرمخاطب میوه ممنوعه در سال گذشته بوده است. به نظر می رسد این تاکید در انتهای خبرها حاکی از این مساله است که انتظار می رود بار دیگر همکاری موفقیت بار اسماعیل عفیفه و سعید سلطانی در دو سریال پس از باران و خانه یی در تاریکی تکرار شود. اگر این اتفاق بیفتد که امیدواریم همین طور باشد، می توان گفت خوبی یا بدی یک سریال به مولفه های مهم تر از آنچه که تصورش می رود، بستگی دارد و تولید یک کار باکیفیت، همان اندازه که به مولف بستگی دارد به بخش برنامه ریزی و پشتیبانی نیز وابسته است. فیلمنامه مامور بدرقه براساس طرحی از خشایار الوند توسط امیرعباس پیام نوشته شده است که شنیده می شود محسن تنابنده نیز در شکل گیری متن ها دخیل است. گرچه در خبرها گرفتاری خشایار الوند را باعث اصلی کناره گیری اش از این فیلمنامه ذکر کردند، اما خشایار الوند در جلسه فیلمنامه نویسان با مهندس ضرغامی اشاره به این مساله کرد که طرحش، ظرفیت یک مجموعه 13 قسمتی را داشته و چون مناسب برای یک مجموعه 26 قسمتی نبوده از نگارش آن انصراف داده است. البته برخی نیز کناره گیری خشایار الوند از این پروژه را مربوط به قرارداد این نویسنده با یک تهیه کننده مجموعه های طنز تلویزیونی می دانند. امیرعباس پیام که در کارنامه کاری خود، نگارش چند قسمت از مجموعه های مختلف طنز را دارد و چند تله فیلم نیز نوشته از چهره های جدید ماه رمضان امسال است که شنیده می شود کار قابل تاملی را ارائه داده است. شنیده می شود این مجموعه را قرار بود علیرضا افخمی بنویسد. به نظر می رسد «مامور بدرقه» متکی بر بازیگرانی چون سیروس گرجستانی، جواد رضویان و مهرانه مهین ترابی و محسن تنابنده است. مامور بدرقه هرچه که نداشته باشد با همین چند چهره جذابیت های خاصی را برای مخاطب تلویزیونی خواهد داشت. سیروس گرجستانی بازیگری است که به واسطه سریال های ماه رمضانی درخشید و مطرح شد و امسال باید دید که این بازیگر، چگونه ظاهر خواهد شد. جواد رضویان دیگر بازیگر شاخص این مجموعه آخرین بار با حضور ناموفقش در مجموعه چهارخونه خیلی از مخاطبانش را دلزده کرد و امید می رود این بار در مجموعه مامور بدرقه احیا شود. اتفاقی که اگر برای او نیفتد، ناکامی های او را بعد از قرارگاه مسکونی و چارخونه تشدید می کند. شنیده می شود بهاره رهنما نیز در این سریال نقش بامزه یی دارد که توجه مخاطبان تلویزیونی را به خود جلب خواهد کرد. به نظر می رسد «مامور بدرقه» برگ برنده شبکه پنج در سال جاری باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد