هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

تازه ترین‌ها از سریال «نردبامی بر آسمان»

با اضافه شدن «محمد حسین لطیفی» کارگردان سریال «نردبامی بر آسمان»به جمع بازیگران، تصویربرداری این مجموعه در دکورهای شهر کاشان واقع در شهرک غزالی ادامه دارد..

اکبر عبدی در سریال تلویزیونی نردبامی بر آسمان

 

«لطیفی» در سریال خودش بازی می‌کند

خبرگزاری فارس: با اضافه شدن «محمد حسین لطیفی» کارگردان سریال «نردبامی بر آسمان»به جمع بازیگران، تصویربرداری این مجموعه در دکورهای شهر کاشان واقع در شهرک غزالی ادامه دارد.

علی غفاری مجری طرح و مدیر تولید مجموعه تلویزیونی «نردبامی بر آسمان» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: تا به حال حدود 10 درصد از کار انجام شده و تا به حال داریوش کاردان، زهرا سعیدی، بهاره ارجمند و علیرضا مظفری در نقش کودکی غیاث الدین جلوی دوربین رفته‌اند.

 

سریال تلویزیونی نردبامی بر آسمان 
وی در ادامه گفت: قرن نهم هجری بخش مهمی از تاریخ علمی و درخشان کشورعزیزمان ایران است و نردبامی بر آسمان، نمایشگر دوران زندگی پر فراز و نشیب یکی از دانشمندان برجسته این دوره به نام غیاث الدین جمشید کاشانی، معروف به بطلمیوس ثانی است.او یکصد و پنجاه سال پس از ساخت اولین رصدخانه ایران در شهر مراغه توسط دانشمند ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی بزرگترین رصدخانه زمانه خویش را در سمرقند طراحی و ساخت.

 

ملیحه نیکجومند تلویزیونی نردبامی بر آسمان



زدودن غبار فراموشی از دانشمند نامدار ایرانی در فضا
------------------------------------------------------------------
وی افزود: غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضی دان و منجم شهیر ایرانی، کاشف و محاسب عدد پی و سینوس یک درجه است که به پاس خدمات بیشمارش به جهان علم، یکی از مدارهای کره ماه به نام ایشان ثبت شده است و ما در تلاش هستیم تا با ساخت این مجموعه ارزشمند تلویزیونی بتوانیم غبار فراموشی از چهره این بخش از تاریخ گهربار کشورمان بزداییم.
وی با بیان اینکه پیش تولید اولیه مجموعه تلویزیونی «نردبامی بر آسمان» از تاریخ 15 دی ماه سال گذشته آغاز شد، ادامه داد:پس از گذشت سه ماه و همزمان با نگارش متن فیلمنامه، مقرر شد که پس از آماده شدن حداقل نیمی از دکورهای مورد نظر(فاز اصفهان و کاشان) فیلمبرداری پروژه فوق در اوایل اسفند ماه سال گذشته آغاز و برای پخش در اواخر سال 1387 آماده شود. به همین منظور هسته اصلی تولید پروژه با مذاکره و دعوت از عوامل زبده و متخصص مورد نیاز در اوایل سال جاری شکل گرفت و مراحل اجرایی کار نیز با تمام توان آغاز شد.
غفاری ادامه داد: تیم‌های برنامه‌ریزی، تولید و کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و آکساسوار جزو اولین گروه‌هایی بودند که طی این مدت شکل گرفته و فعالیت خویش را به صورت موازی آغاز کردند.کار ساخت دکورها و لوکیشن‌های مورد نیاز که با توجه به معماری ویژه دوره تیموریان و گورکانیان دقت و حساسیت ویژه‌ای را می‌طلبید نیز با انجام طراحی‌های مورد نظر توسط ایرج رامین‌فر مدیر هنری سریال و با تامین اعتبارات لازم در شهرک سینمایی غزالی و در زمینی به مساحت 25000 متر مربع طراحی و آغاز شد.

سریال تلویزیونی نردبامی بر آسمان


وی تصریح کرد: به کارگیری تعداد زیادی کارگر و ایجاد کارگاه‌های نجاری، آهنگری، راه اندازی ماشین آلات، خرید مصالح سنگین از قبیل تیرآهن، سیمان، آجر و ... درخت کاری پر حجم و ایجاد فضای سبز و طبیعی در محوطه شهرها و قصرهای مورد نظر از جمله کارهای انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به دکورهای میدان و دروازه اصلی شهر اصفهان، کوچه‌ها و معابر اصفهان، خانه سید علی آهنگر در اصفهان، میدان و دروازه اصلی شهرکاشان، بازار بزرگ کاشان شامل آهنگری، عطاری، ابزار سازی، خیاطی و پارچه فروشی، مسگری و...، مسجد جامع کاشان (صحن و حجره‌های طلاب، وضوخانه، مقابل و محراب)، دارالحکومه کاشان (سرای حاکم، سرای خاتون، راهروها، سالن جشن، تالار دارالحکومه، اتاق اقامت عبدالغفور سجزی و آی بانو و محل کار داروغه کاشان )، زندان کاشان (راهرو، سیاهچال و مقابل)، خانه غیاث، مکتبخانه کاشان، کاروانسرای مخروبه و مخفیگاه عیاران، آب انبار بزرگ شهر کاشان و...اشاره کرد.

طراحی‌های سمرقند و نیشابور تمام شد
-------------------------------------------------
وی درادامه گفت: طراحی‌های لازم جهت ساخت لوکیشن‌های مورد نیاز فاز دوم (سمرقند و نیشابور) نیز به پایان رسیده و در دستور کار قرار دارد. شهر سمرقند و نیشابور نیز شامل لوکیشن‌های بازار، میادین اصلی شهر، معابر، دروازه و برج‌ها، کاخ الغ بیگ (داخلی و خارجی )، رصدخانه مشهور شهرسمرقند، زندان، تالارها و خانه‌های اصلی شهر از جمله خانه غیاث و روحانی شهر سمرقند است.
وی با بیان اینکه موارد نامبرده فقط نیمی از لوکیشن‌های مورد نیاز پروژه نردبامی بر آسمان هستند و نزدیک به نیمی از لوکیشن‌های مجموعه در شهرهای کاشان، قشم، بندر ترکمن، اصفهان و سمرقند و بخارا (در کشور ازبکستان) به تصویر کشیده خواهد شد و در کنار تمام این فعالیت‌ها تهیه و ساخت ماکت‌های مورد نیاز و سفارش ابزار وآکساسوار خاص آن دوره تاریخی به افراد متخصص این حرفه سپرده شد که با نهایت دقت در حال انجام است.
وی درباره بازیگرانی که به این پروژه پیوسته‌اند نیز گفت: هماهنگی‌های اولیه و دعوت از بازیگران حرفه‌ای و صاحب نام جهت ایفای نقش‌های اصلی فیلمنامه نیز آغاز شد که انتخاب بازیگران فاز اول (اصفهان و کاشان) در الویت قرار دارد که بسیاری از آنها انتخاب شده‌اند و بازیگران بسیاری نیز در طول کار به مجموعه خواهند پیوست.همچنین انجام تست از بازیگران و مراجعان علاقمند، جهت انتخاب نقش‌های فرعی اقدام دیگری بود که در خلال این مدت جریان داشته و همچنان نیز ادامه دارد.
مدیر تولید مجموعه تلویزیونی نردبامی بر آسمان در ادامه گفت و گو با خبرنگار فارس گفت:پیش تولید مجموعه مورد نظر از اول آذرماه سال گذشته و با دعوت از بازیگران و عقد قرارداد وارد مرحله جدی‌تری شد. با توجه به حقیقی بودن شخصیت‌های داستان و حضور شخصیت‌های ارزشمندی که از دانشمندان، هنرمندان و فرهیختگان به‌نام زمان خویش بوده‌اند و همچنین لزوم وفادار ماندن به حقایق تاریخی در حین اجرای اثر، حساسیت کارگردان جهت انتخاب بازیگران جهت ایفای نقش‌های اصلی را دو چندان کرد که این مرحله از کار حدود سه ماه به طول انجامید و نتایج خوبی را نیز به همراه داشت. پس از قطعی شدن هر کدام از بازیگران، مرحله دوخت و دوز و طراحی روی لباسها نیز بصورت همزمان و در حجم وسیعی آغاز شد که در نهایت انجام تست چهره‌پردازی با طراحی آقای محسن بابایی از 15 دی‌ماه سال گذشته آغاز شد.

 

 سریال تلویزیونی نردبامی بر آسمان

پخش مجموعه از اواخر امسال آغاز خواهد شد
---------------------------------------------------------
وی با بیان اینکه پخش مجموعه از اواخر سالجاری آغاز خواهد شد، افزود: یکی دیگر از امتیازات وی‍‍ژه و منحصر بفرد این مجموعه تلویزیونی استفاده از دوربین پیشرفته H.D است که با توجه به حجم بالای تروکاژ و ایجاد جلوه‌های بصری خاص، مناسب ترین روش جهت انجام ضبط تصاویر این مجموعه تلویزیونی است و بهره‌گیری از این روش پس از انجام تست‌های مورد نظر برای فیلمبرداری پروژه قطعی شد.
در خلاصه داستان مجموعه تلویزیونی «نردبامی بر آسمان» آمده است:حمله تیمور و سپاهیانش به شهرهای ایران آغاز می‌شود.در میانه آتش و خون، درشهر کاشان، فرزندی به دنیا می‌آید که نامش را جمشید می‌گذارند. پس از گذشت سال‌ها و در زمانه‌ای که حکام تیموری روز به روز تحت تاثیر علم و هنر معماری اصیل و اسلامی ایرانیان قرار می‌گیرند، غیاث الدین جمشید کاشانی، منجم، مبدع و محاسب بزرگی که سراسر دوران زندگی‌اش سرشار از اتفاقات و رویدادهای مهم علمی است به دعوت میرزا الغ بیگ، حاکم سمرقند راهی سفر می‌شود تا بسیار دورتر از زادگاهش دست به کار ساخت رصدخانه‌ای عظیم شود. دانشمندان و هنرمندان بسیاری از سراسر جهان در سمرقند گرد هم آمده‌اند اما نظریات و ایده‌های منحصر بفرد غیاث الدین همه را حیرت زده می‌کند و بزرگی علم او بهانه‌ای برای عداوت کوردلان و فرومایه‌گان حکومت می‌شود. رصدخانه ساخته می‌شود اما در نهایت حاسدان درباری علیه جانش توطئه می‌کنند و ...
همچنین فرامرز قریبیان، اکبر عبدی، انوشیروان ارجمند، داریوش کاردان، محمد رضا داودنژاد، حسین معلومی، شبنم قلی خانی، ماه چهره خلیلی، برزو ارجمند، شهرام قائدی، علیرضا کمالی نژاد، زهرا سعیدی، مجید یاسر، صدرا حجازی، خشایار راد، ملیحه نیکجومند (شیده)، امیر زمستانی، بهار ارجمند، محسن امیری، نعیمه نظام دوست، علیرضا مظفری، مهدی عطاران، صدف اختر و وحید جلیلوند درنقش غیاث الدین جمشید کاشانی در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند.
فهرست برخی ازعوامل سازنده عبارتند از:
کارگردان: محمد حسین لطیفی، نویسنده: حامد عنقا (بر اساس طرحی از محمد حسین لطیفی، سید سعید رحمانی، حامد عنقا)، مجری طرح و مدیر تولید: علی غفاری، مدیر فیلمبرداری: ابراهیم غفوری، مدیر هنری و طراح صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر، مدیراجرای دکور: داود علی اکبری، طراح چهره پردازی: محسن بابایی، جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی، صدابردار: سیامک نیازی، تدوین: فریور رضایی، موسیقی متن: محمد رضا درویشی، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌های ویژه بصری:هدیش بیگدلی شاملو و تهیه کننده:محسن علی اکبری.

گروه کارگردانی:
دستیار اول کارگردان: یعقوب غفاری، منشی صحنه: ندا قائدی، گروه کارگردانی: داریوش غلامی، گل افشان، علی افراز، استوری برد: فرشید آذری، کارگردان پشت صحنه: یعقوب غفاری، تدوین پشت صحنه: امیر امامی، تصویر بردار پشت صحنه: علی علی اکبری، عکس: محمد حسن ناحی، مشاور نجوم و ریاضی: دکتر محمدرضا نوروزی.

گروه تولید و برنامه‌ریزی:
برنامه‌ریز: امیر عباس لطیفی، دستیار اول تولید: هادی توحیدی، مدیر اداری و مالی: ابراهیم علی اکبری، پشتیبانی تولید و اداری: حسن صداقت، دستیار دوم تولید: امیر حسین جبه داری، اجرای برنامه ریزی: داریوش غلامی، دستیار برنامه‌ریزی: سارا رضایی، مسئول تدارکات: کاظم کریمی، اموردفتری: زینب علی اکبری و افسانه طهماسبی.

گروه فیلمبرداری:
فیلمبردار: مهدی امیری، نور: ایمان غفوری، گروه فیلمبرداری: رضا شیبانی، امین بهرام سری، اکبر مشکینی، امین مافی، امیر امیری، حامد عزت خواه.

 

سریال تلویزیونی نردبامی بر آسمان



گروه صحنه، لباس و دکور:
دستیار طراح صحنه و لباس: بابک کریمی، اجرای طرح لباس: نصرالله پورعلی اکبر، سرپرست آرشیو لباس: ژاله آنت، مدیر صحنه:حسین مسروری، ساخت آکساسوار: سید مرتضی خیرخواه، سید علی خیرخواه، حسن فرجی، حمید رحمانی، دستیاران صحنه: هادی نصیری، سعید هنرمند، علیرضا سلیمانی، میلاد آقا بیگی، فرید خلج، گروه لباس: زینب رنجبر، حسین طهماسبی، مریم سیاری، احمد قاسمی، امید چزائی، میثم علی اکبر، رسول تقیانی، مریم عباسی، دستیاران اجرای دکور: احمد ارشد، احمد تقیانی، وحید عباسی، منصور بدرلو، فرزاد حبیب زاده.

گروه چهره پردازی:
اجرای چهره پردازی: آرش فرد، محمد سیه‌پوش، نازنین امینی، راضیه صادقی، دستیار چهره پردازی:ناصر آقاسی

گروه صدا و تدوین:
دستیاران صدا:بابک نیازی، آرش نیازی، دستیار تدوین: حمید باشه آهنگر

گروه پشتیبانی ویژه:
مسئول بدلکاران: علیرضا فتحی، مربیان سوارکاری: فرامرز کلانتری، میثم هادیان‌فر، مسئول هنروران:کبری بختیاری

با تشکر از:مدیریت و حراست شهرک سینمایی غزالی، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان توسعه سینمایی سوره، نمایندگی صدا و سیما در آسیای میانه، وزارت امور خارجه، سفارت ایران در تاشکند، سفارت ازبکستان در تهران،فرمانداری تهران،

داریوش کاردان در سریال تلویزیونی نردبامی بر آسمان


کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس انقلاب اسلامی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران، شهرداری محترم منطقه 21 تهران،
موسسه ناجی هنر، قرارگاه پانزده خرداد،فرماندهی پشتیبانی آماد کل سپاه پاسداران، قرارگاه فنی و مهندسی نبی اکرم (ص)، ریاست روابط عمومی ستاد مشترک، ریاست محترم موسسه فرهنگی شهید آوینی.
محصول سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (مرکز سیما فیلم)

اکبر عبدی در سریال تلویزیونی نردبامی بر آسمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد